Cross over concert

Cross over concert (recensie)

Nog nagenietend van ons concert van afgelopen zaterdag in de Lucaskerk in Winkel, zal ik trachten woorden te vinden voor deze bijzondere happening, waarbij alle orkestleden en solisten en kunstenaars alles hebben gegeven. Was het laatste repetitie nog zo dat de olifant uit Le Carnaval des Animoux als een jong, speels en dartel olifantje symbool stond voor het nog niet goed uit de verf komende spel van Niedorps Fanfare, dan is er in enkele dagen tijd een volwassen zelfbewuste olifant neergezet, die van zich liet horen. Hulde voor de mooie vertolking van de olifant door Henk en Gerrit, die net als de andere orkestleden hogelijk werden geïnspireerd door onze muzikale leider Michiel Drijver.

Martine Nijenhuis op viool beet het spits af met haar prachtige solo in het muziekstuk Schindler’s Lijst, waarin de heldendaden uit de 2e Wereldoorlog van Oskar Schindler centraal stonden. Hij redde indertijd meer dan 1000 joden van de dood, welk gegeven ooit ook vorm werd gegeven in een indrukwekkende speelfim van Steven Spielberg.
Nico Bakker zong een prachtige solo in het bekende muziekstuk The Exodus Song en Nienke Losekoot speelde direct na de pauze zeer fraai op haar harp in het muziekstuk David of the White Rock gecomponeerd door een beroemde bard uit Wales, die deze melodie op zijn sterfbed componeerde om te worden uitgevoerd tijdens zijn begrafenis.
Helemaal uniek was de samenwerking van kunstenaar Jan Mors met Niedorps Fanfare. Op de klanken van het muziekstuk Alpina Saga schilderde hij ter plaatse een prachtig schilderij. Tijdens de generale repetitie ’s middags deed hij al inspiratie op, toen hij alvast proefdraaide. Geweldig.

Tenslotte een huldeblijk aan onze verteller/presentator en woordkunstenaar Dick Stammes, die heel bijzonder vanuit de kansel zijn woordje deed. Deze kansel wordt normaliter nooit meer gebruikt, maar voor deze gelegenheid werd een uitzondering gemaakt. Heel verrassend kwam hij direct na de pauze met een prachtig verhaal over Rein Rougoor, die destijds lid was van fanfare Excelsior en die bij een concours de vereniging door een list redde van een grote blamage. Mogelijk wordt dit verhaal in een volgende bundel van Dick opgenomen. We zullen zien.
Hulde ook aan Wouter Lont die met behulp van lichtbeelden de muziekstukken Clouds en Lord Tullamore gestalte gaf.
Jo de Geus