Recensie kerstconcert 16 december

• december 22, 2023

In de onderstaande recensie wordt het kerstconcert van 16 december in de Fenixkerk onder de loep genomen. Een mudvolle kerk, een gevarieerd programma en opvallende bijzonderheden beloven een boeiende recensie. Benieuwd naar de muzikale hoogtepunten en verrassingen? Lees verder voor een uitgebreide beschrijving van het sfeervolle concert:

In een goed verwarmde mudvolle Fenixkerk was het zaterdagavond goed toeven waar een aandachtig publiek ontspannen luisterde naar een verrassend goed geprogrammeerd kerstconcert. Zowel het Groot Orkest als het Leerlingenorkest, van jong tot oud lieten horen dat het samen muziek maken leidt tot verbinding en harmonie. Graag wil ik enkele opvallende bijzonderheden vermelden.

1. De presentatie van de te spelen nummers werd door enkele jeugdleden verzorgd, Niet alleen werden de te spelen nummers aangekondigd maar werden zelfs nog voorzien van een kleine toelichting.

2. Het optreden van het Groot Orkest opende het programma met sfeervolle kerstmuziek, dat werd afgewisseld door een heel bijzonder muziekstuk met kerstmuziek uit de Middeleeuwen, waarbij je je af kon vragen of er wel de goede noten werden gespeeld, zo wrang klonk dat af en toe! Om die dissonanten goed te spelen is nog een hele kunst. De andere twee delen van dit stuk lagen beter in het gehoor.

3. Het Leerlingenorkest speelde verrassend goed waarbij het muziekstuk The Lion King weer oude herinneringen bij me opriep.

4. Als tussenfase traden 2 pas begonnen blokfluitleerlingen met een gekleurde blokfluit op professionele wijze voor het voetlicht. Keurig in pak gestoken speelden ze elk hun eigen versie van het muziekstuk Jingle Bell’s. Het publiek was zo onder de indruk van hun presentie dat het nog even stil bleef voordat het applaus losbarstte. Tenslotte werd het Jingle Bell’s nogmaals gespeeld door het Leerlingenorkest samen met de Blokfluiters.

5. Dat het Leerlingenorkest ook een opstap is voor mensen die pas op oudere leeftijd zijn begonnen met het leren bespelen van een muziekinstrument zoals Gretha, maar ook een opstap is voor mensen die jarenlang hun instrument aan de wilgen hadden gehangen, opeens weer zin hebben om het samen muziek maken weer op te pakken, zoals Elfi, die beiden weer enthousiast de sterren van de hemel spelen!

6. Het Groot Orkest sluit de muzikale avond af met een zeer gevarieerd programma. Het eerste nummer Forrest Gump Suite is een zeer gevarieerd muziekstuk waarbij de prachtige pianopartij heel geweldig vertolkt werd door de zeer talentvolle Barry Krom. Als tweede nummer speelden we voor de eerste keer het speciaal voor Niedorps Fanfare gecomponeerde muziekstuk door onze dirigent Thomas Geerts, An Unexpected Christmas Treat, waarin hij op sublieme wijze melodieën van beroemde componisten aaneenschakelde en samen tot klanken bracht. Tussendoor brachten vier van onze leden op saxofoon, Annemarie, Femke, Corina en Hugo twee prachtige samenspel muziekstukken ten gehore. Een voorbeeld van voorbeeldige samenwerking!! Om jaloers op te worden.

Het laatste muziekstuk kreeg een heel onverwachts slot door de onverwachte drumsolo van Martijn in de laatste herhaling van All I want for Christmas is you. Het orkest viel helemaal stil waarin Martijn op ludieke wijze aangaf op zoek te zijn naar Jou om mee te komen spelen als slagwerker in ons mooie orkest. Dit resulteerde in een dirigenten- en slagwerkwissel: De laatste herhaling werd nogmaals gepeeld met Thomas als slagwerker en Martijn als dirigent in volle harmonie.

Niedorps Fanfare wenst u heel prettige kerstdagen en een muzikaal 2024.